würfelt.2002
Cool Çırak
Doğum tarihi hakkında kesin bir bilgi olmamasına rağmen, Piri Reis 1465-1470 yılları arasında O zamanlar Türk deniz üssü olarak bilinen Gelibolu adlı küçük bir sahil kasabasında doğdu. Babasının adı Hacı Mehmet idi. Babası çocuğuna Muhiddin Piri adını verdi. Piri Reisin adi Muhiddin Piri'dir.
Piri'nin amcası Kemal Reis ünlü bir denizciydi ve daha sonra Osmanlı İmparatorluğu'nun Akdeniz amirallerinden biri oldu. Türk tarihçi İbn Kemal bu sözleri, Gelibolu'da doğan çocukların bu yıllarda timsahlar gibi suda büyüdüğünü tanımlamak için kullandı. Beşikleri teknelerdir. Gece ve gündüz, bir ninni gibi gemilerin seslerinde uyurlar. Gelecekteki büyük denizci Muhiddin Piri, on bir yaşına kadar bu küçük sahil kasabası Gelibolu'da yaşadı. Geleneklere göre ailede o yaştaki diğer Türk çocukları gibi eğitim gördü. Ancak, diğer çocukların aksine okumayı ve yazmayı öğrendi. Daha sonra, amcasının gemilerinde yelken açmak için ilk adımı attı.
Yelken, öncelikle kişinin fiziksel ve zihinsel olarak güçlü olmasını gerektiren, uzun süreli sıkı çalışma ve deneyimin bir sonucu olarak kazanılan ve kendi kurallarına sahip olan bir meslektir. Piri, amcasının gemisinde 14 yıl çalıştı ve gerekli bilgi ve becerileri kazandı. Korsanlık yapan ile birlikte, Osmanlı İmparatorluğu yaptı. Bu bilgiyi daha sonra yazdığı 'Kitab-ı Bahriye' kitabından öğreniyoruz.
Bu kitapta Piri, yelken açtığı yerleri ve tarihi olayları kendi tarzında anlatıyor. Amcası Kemal Reis, ilk on dört yılını korsanlıkla meşgul etti, çünkü bu dönem onu yapmaya zorladı. İçeri !486s İspanya'nın Granada kentindeki Müslümanlar Tunus, Mısır ve Osmanlı İmparatorluğu'ndan destek istedi. Bu arada, hala bir korsan olan Kemal Reis, bu Müslümanları gemisiyle Afrika'ya götürdü. 1487-1493 yılları arasında Piri, Kemal Reis ile çalıştı ve denizlerde birçok çalışma yaptı. Akdeniz'in batı kıyısındaki diğer korsanlara karşı savaştı, onları yendi ve gemilerini ele geçirdi. Bu bölgeyi kışın sığınak olarak kullandılar. Piri, ziyaret ettiği bölgelerdeki adalar ve yerler hakkında da notlar aldı. Kitab - ı Bahriye'den öğrendiğimiz gibi, 1494 ve 1496 yılları arasında yapılan Colombus Amerika haritasını kullandı.
O sırada Fatih Sultan Mehmed'in oğlu II. Beyazıd Osmanlı İmparatorluğu'nu yönetiyordu. Kardeşi Sultan Cem'in ölümünden sonra rakibi yoktu ve Fetih ve ilhak üzerine odaklandı. Bu amaçla, deniz ve kara kuvvetlerini güçlendirmek için tüm Türk korsan gemilerini devletin kontrolü altına aldı. Bu amaçla Kemal Reis ve leventlerini (denizciler) davet etti ve Kemal Reis, kurduğu Deniz Kuvvetleri ile 1494'te imparatorluğa hizmete başladı.
1499 ve 1502 yılları arasında patlak veren deniz savaşları sırasında Piri ün kazandı. Kemal Reis, o zamanlar baş amiral olan Davut Paşa'ya ait filonun komutanıydı. Piri savaş gemisinin komutanıydı. Piri Reis'in hizmeti ve başarıları o dönemde göze çarpıyordu. Kemal Reis, 1511'de gemisinde, nedeni bilinmeyen bir deniz felaketinden sonra öldü, Piri gemide değildi. Ölümünden sonra Piri en büyük desteğini kaybetti. Amcasından yelken ve denizler hakkında her şeyi öğrendi ve sonuç olarak zamanının en yakın denizcilerinden biri oldu. Amcasının bu beklenmedik ve trajik ölümü onu derinden etkiledi. Bir süre izin aldı ve Gelibolu'ya döndü .Bu, bir denizci olarak çalışmayı bırakmasını mümkün kıldı ve onu bir denizci ve bilim adamı olarak ölümsüzleştiren ilk çalışması olan ‘Dünya haritasını’ çizmeye teşvik etti. Daha önce aldığı notların derlenmesi olan’ Kitab-ı Bahriye ' (navigasyon Kitabı), denizciler için önemli bir rehberdir.
1516-1517 yılları arasında I. Selim Mısır seferi sırasında Osmanlı filosu Cafer Bey komutasındaydı ve Piri Reis Deniz Kuvvetleri Komutanı olarak görev yaptı. İskenderiye'yi fetheden deniz kuvvetlerinden ayrıldıktan sonra Nil'e kadar bir filo ile Kahire'ye gitti ve bu yerlerin haritalarını çizdi ve söz konusu yerler hakkında ayrıntılı coğrafi bilgiler verdi.
Mısır Osmanlı İmparatorluğu'na ilhak edildiğinde, 1517'de selim bir filo ile İskenderiye'ye gitti ve Piri onunla şahsen tanışma fırsatı buldu. Piri, dünya haritasını sultan'a sundu. Mısır seferinden sonra Gelibolu'ya döndü ve bilimsel çalışmalarına orada devam etti.
1520'de Ulu Süleyman, babası I. Selim'in ölümünden sonra tahta çıktı. Piri, Rodos Adası'nı fetheden filonun mürettebatının bir parçasıydı. Sultan Piri'ye Sadrazam İbrahim'e Egytp'ye eşlik etmesini emretti. Filo, fırtınaya çarptığında Rodos Adası'na sığınmak zorunda kaldı. Bu, İbrahim'in Piri'yi daha iyi tanımasını mümkün kıldı. Piri'nin bu çalışmanın önemini anladığı için çalışmalarını bir kitapta derlemesini önerdi. Piri, Gelibolu'daki çalışmalarını geliştirdi ve Granz veziri İbrahim aracılığıyla Kanuni Sultan Süleyman'a sundu.
Piri resmi görevlerine devam etti. Kızıldeniz, Arap Denizi ve Basra Körfezi'nin amiral olarak Vali olarak görev yaptı ve bir denizci olarak daha birçok sorumluluk üstlendi.
1552'deki ikinci Mısır kampanyası hayatında zararlı değişiklikler getirdi.. Savaşın son hedefi Basra idi. Ancak Piri, gemilerin onarılması ve askerlerin dinlenmesi için altın ve mücevher taşıyan gemilerle Mısır'a döndü ve Basra'daki ana donanmayı terk etti. Basra Valisi Kubat Paşa ve Mısır Valisi Mehmet Paşa'nın tutumu nedeniyle Piri, kararı sonucu hapsedildi. Sultan'a bu durumla ilgili yapılan şikayetler, Piri Reis'in 1554'te yaklaşık 80 yaşındayken başını kesmesine neden oldu.
Piri Reis, yelken alanında zamanının en önemli bilim adamlarından biriydi. Anadilinin yanı sıra Yunanca, İtalyanca, İspanyolca ve hatta Portekizce bildiği açıktı. Dünya haritasını çizerken, bu dillerde yazılmış kaynaklardan yararlandı.
Kitab-ı Bahriye (The Book of Navigation)’ (Ege ve Akdeniz Rehberi): Piri Reis , farklı zamanlarda Ege , Adriyatik, İtalyan, Fransız, İspanyol ve Tunus limanlarında seferlere çıkma şansı buldu. Bu yerler hakkında ayrıntılı coğrafi ve deniz bilgileri verdi. 'Seyir Kitabı (Kitab-ı Bahriye)’ 1521-1525 yılları arasında yazılmıştır. Kitabın kopyaları İstanbul, Berlin, Dresden, Bologna, Paris, Viyana ve Londra'daki özel ve halk kütüphanelerinde mevcuttur.
Piri Reis'in ilk dünya haritası 1513'te oluşturuldu ve ikincisi 1528'de yapıldı, parşömen üzerine renkli bir şekilde çizildi ve bugün hala orijinal ve kopyalanmış versiyonlara erişimimiz var.